Mijn cultuurhuis zet diversiteit, nabijheid en impact van cultuurhuizen in de kijker

2
juni
2023
facebookpost_-_mijncultuurhuis_geel

In 2023 vieren de cultuurhuizen in Vlaanderen en Brussel feest. Al 50 jaar nemen ze een onmisbare plek in het socio-culturele landschap in. De campagne mijn cultuurhuis zet de diversiteit, nabijheid en positieve impact van cultuurhuizen in de verf. Ook CC De Kruisboog doet mee.

Mijn cultuurhuis: deel van een fijnmazig netwerk

De eerste cultuurhuizen - toen ook wel culturele centra, cultuur- of gemeenschapscentra genoemd - ontstonden begin jaren 60. Het werden open en pluralistische plekken waar kunst en cultuur in al zijn vormen wordt getoond, gepresenteerd, geproefd, beoefend én beleefd.

Cultuurhuizen zijn anno 2023 deel van een fijnmazig netwerk van bijna 200 plaatsen in Vlaanderen en Brussel. Iedereen heeft dus wel een cultuurhuis in de buurt met een ruim en divers aanbod. Cultuurhuizen zijn zo meer dan ooit lokale ontmoetingsplekken en hubs voor het culturele leven in de regio.

Ruim en divers aanbod

Cultuurhuizen zijn dé plek waar uiteenlopende vormen van cultuur beleefd worden. Van workshops tot podiumkunsten en tentoonstellingen, van verenigingswerk tot professionele kunsten. Cultuurhuizen ondersteunen en werken samen met het verenigingsleven, vrijwilligers en amateurkunstenaars en maken deel uit van het lokaal cultuurbeleid. Daarnaast bieden ze ook ondersteuning en een platform aan nieuw of jong talent en zijn ze een plek voor artistieke creatie.

Impact van cultuur

Voor het eerst bracht een recent publieksonderzoek door Universiteit Antwerpen en studiebureau LMR in kaart hoe groot de impact van een cultuurbezoek is op het welzijn van de bezoeker van cultuurhuizen in Vlaanderen en Brussel. Maar liefst 26.000 respondenten werden in 2022 bevraagd over hun gedrag, tevredenheid en drijfveren.

Daaruit bleek duidelijk de positieve impact van cultuurhuizen op het welzijn van hun gebruikers en bezoekers. Cultuurhuizen worden gezien als een veilige haven, ze helpen om kritisch na te denken en scoren positief op het verruimen van de blik van de gebruiker.

Leen Vanderschueren van cult!, netwerk van cultuurhuizen, legt de link met de campagne mijn cultuurhuis: “We krijgen in het onderzoek ook eindelijk zicht op wat normaal zo moeilijk te meten is: de sociale en cognitieve waarde van cultuur. We kunnen dus aantonen dat cultuur een positief effect heeft op de mentale gezondheid van wie een cultuurhuis bezoekt of gebruikt.”

De creativiteit van de respondenten wordt positief beïnvloed. Cultuurhuizen prikkelen de fantasie van gebruikers en bezoekers, ze motiveren hen om nieuwe dingen te proberen.

Leen Vanderschueren: “Cultuurhuizen raken, begeesteren en verwonderen. Reden te meer om eens langs te gaan in jouw cultuurhuis en te voelen, beleven en ervaren wat het voor jou kan doen.”

mijn cultuurhuis.be

Op de campagnewebsite mijncultuurhuis.be wordt het aanbod van al die cultuurhuizen voor de allereerste keer samen ontsloten. De website is een samenwerking met publiq, de organisatie achter de vrijetijdsdatabank UiTinVlaanderen en gaat op dinsdag 30 mei online.

Ontdek de campagne ook in de cultuurhuizen, in het straatbeeld en online.

De campagne is een initiatief van cult! in samenwerking met UiTinVlaanderen en met de steun van de Nationale Loterij en de Vlaamse overheid.